The Love Coffin er lyden af indadvendt vildskab

The Love Coffin er lyden af indadvendt vildskab

Portræt-interviewMusikSkrevet af: Denni Ian25. nov 2019

The Love Coffin har turneret land og rige rundt, siden de udgav deres anmelderroste debutalbum ‘Cloudlands’. I denne uge spiller de på Tape i Aarhus, Studenterhuset i Aalbord og Posten i Odense

The Love Coffin har gennem årene fået ry for at være et af Danmarks absolut bedste livebands. De er en konstellation af fem musikentusiaster, der oprindeligt fandt sammen, da de kun havde hinanden efter at være flyttet fra Fyn til København. Hvad deres bandnavn angår, kan det forklares med, at det lyder som navnet på et obskurt band, de selv ville være interesseret i at lytte til.
The Love Coffin er i bund og grund er i bund og grund nogle kontrol-freaks, hvis de selv skal sige det.
Foto: Zarko Ivetic
The Love Coffin får alt til at lyde som The Love Coffin.
Foto: Zarko Ivetic

Genrebøjende dynamik

The Love Coffin har med to ep’er og et album skabt deres eget grænseland mellem støvet støjpop og manisk postpunk. Deres første EP ‘Veranda’ var en støjende bastard af en rockudgivelse, og med debutalbummet ‘Cloudlands’ bevægede de sig ind i forskellige musikalske landskaber som pop, folkrock og shoegaze uden at falde helt ind i nogen af genrerne. I forsøg på at definere The Love Coffins lyd har danske og udenlandske musikmedier hæftet mange forskellige genrebetegnelser på bandet. Selv er de fem unge mænd ikke så optagede af at blive sat i bås. The Love Coffin sigter nemlig efter en lyd med specifik tekstur fremfor at være et band, der spiller en bestemt genre.

“Det handler om, hvordan vi lyder som band, og ikke hvilken genre vi prøver at spille. Man kan kalde det rock, pop eller alternative, det er vi ret ligeglade med. Vi vil gerne spille det hele og få det til at lyde som The Love Coffin,” fortæller bandets frontmand Jonatan K. Magnussen og understreger “Vi vil gerne passe ind og anerkendes, men det må aldrig blive på bekostning af musikken.”
Det har aldrig været intentionen for The Love Coffin kun at spille en slags musik, hvilket har resulteret i, at deres udgivelser rummer meget alsidighed og dynamik.
“Der har jo været sjælere på alle pladerne. ‘Black Shut Eyes’ fra den første plade er jo i virkeligheden et popnummer pakket ind i en masse støv og snavs,” fortæller Jonatan K. Magnussen, og han håber, at deres kommende album bliver deres mest alsidige til dato.

The Love Coffin afslutter i denne uge deres efterårsturné.
Foto: Zarko Ivetic

Indforstået sangskrivning

The Love Coffin er et band, der både fascineres af det obskure og det tilgængelige. Derfor er de også tiltrukket af at lave melodiøs musik, der kan nå bredt ud, uden at skulle gå på kompromis med deres karakteristisk støvede og støjende udtryk. For nyligt udvidede de bandet med et sjette medlem på basklarinet. De seks medlemmer, der nu udgør The Love Coffin, er alle alsidige musikentusiaster, og det smitter af på deres sangskrivning.
“Vi lytter til alt fra Madonna til Marilyn Manson, og genrebetegnelser er generelt bare ret kedelige.”
Men internt i bandet taler de sjældent om deres egen musik.
“Vi er musikalskt vokset op sammen, så det med musikken er så indgroet, at vi ikke behøver snakke sammen om det. Det er ikke, fordi vi ikke har kontroverser, men det er bare sjældent, det handler om grundfundamentet i vores musik.”
Der bliver selvfølgelig skrevet og sorteret, fortæller han, men retningen for deres sangskrivning er ofte meget intuitiv og kommer af sig selv, fordi de alle lytter til den samme musik.

For nyligt udsendte The Love Coffin singlen ‘Nothing at All,’ hvis musikvideo skiller sig ud fra deres bagkatalog af hjemmelavede musikvideoer med et mere poleret udtryk. The Love Coffin har på deres tidligere udgivelser dyrket at gøre det hele selv. Bandets guitarist, Kristian Alexander Pedersen har stået for produktionen af deres tidligere udgivelser, men på deres kommende plade lægger The Love Coffin noget af kontrollen fra sig. Jonatan K. Magnussen fortæller, at de havde brug for at prøve noget nyt, og det krævede, at de løsnede grebet om produktionen en smule.
“Vi er i bund og grund nogle kontrol-freaks, hvilket både kan være en force men også en fjende. Vi ville se, hvad der ville ske, hvis vi gav slip og lagde ansvaret over på nogle andre. Og det er enormt grænseoverskridende ikke at have kontrol med alt, hvad vi foretager os som band.”

Forstørrelsesglas over noget eksisterende

Live er The Love Coffin et intenst bekendtskab. Deres optrædener er præget af en kaotisk nerve og kan ofte virke ustyrlige. Det er med rette, at de gennem årene har fået stor ros i danske musikmagasiner for deres energiske liveoptrædener. Men Jonatan K. Magnussen har altid selv tænkt The Love Coffin som et band med fokus på sangskrivning og ikke så meget som et særligt live-band.
“Jeg ved ikke, om vi alle sammen har et eller andet uudtalt, vi har brug for at komme af med, når vi står på scenen. Vi snakker faktisk ikke rigtig sammen før vores koncerter, vi går ligesom bare ud på scenen og lader ting ske.”
Han kan ikke sætte en finger på, hvad det er der sker, når de spiller sammen.
“At optræde på en scene fungerer måske som at sætte et forstørrelsesglas over noget eksisterende.”

Fra den plads man har i verden

Det er Jonatan K. Magnussen, som er ophavsmand til The Love Coffins tekstunivers.
“Sangskrivning handler om at gøre det dårlige inde i én til noget smukt, så det ikke bare ligger og rådner,” siger han.
Han gør samtidig opmærksom på, at selvom sangskrivningen kan virke terapeutisk, kan det også have en skyggeside.
“Hvis man bare bliver ved med at grave ned i sig selv, så kan det blive svært at komme op igen. Hvis man beskæftiger sig med det negative længe nok, så smitter det af på et tidspunkt og bliver nedbrydende.”


Jonatan K. Magnussen er en tekstforfatter, der er støbt af den nære verden omkring ham. Temaerne i hans tekster kredser om individet og det menneskelige følelsesliv, hvor spor af afmagt og apati ofte er tilstede. Han skriver ikke politiske sange om verdenssituationen, for det er ikke den verden, der møder ham, når han går ud ad døren, der interesserer ham. Det er den verden, der ligger dybt inde i hans eget sind, som han er optaget af.
“Man må skrive fra den plads, man har i verden. Man kan ikke gøre andet. Det er ikke fordi, jeg ikke har prøvet at bevæge mig ud af min egen navle, men det har hidtil bare ikke fungeret for mig. Det kan være, jeg lærer det en dag,” siger han.
Derfor må folk spejle sig i det, han skriver eller lade være, det er ude af hans hænder. Han skriver samtidig til det, vi alle sammen kan relatere til:
“Vi har alle sammen prøvet at blive såret og følt kærlighed. Det er universelle følelser, der aldrig kan blive talt færdige.”

Fakta

The Love Coffin består af Kristian Alexander Pedersen (guitarist), Lasse B. B. Christiansen (keyboard og guitar), Alexander Vitus (trommer), Tue Einar B. Fly (bas), Jonatan K. Magnussen (forsanger og guitarist) og Sylvester Reopstorff (basklarinet)

The Love Coffin aflutter deres efterårsturné i denne uge med koncerter på;

Posten i Odense den 28. november
Tape i Aarhusden 29. november
Tape i Aarhus den 30. november

Facebook
Del på facebook
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind